Odżywianie jako nieodłączny element codziennego życia

Odżywianie jako nieodłączny element codziennego życia wpływa nie tylko na reakcje kubków smakowych, stanowi coś więcej. „Jestes tym co jesz”, to stare ludowe przysłowie jest w stu procentach prawdziwe. Stąd też sposób odżywiania ma ogromne znaczenie dla osób aktywnych fizycznie.

W jaki sposób dieta wiąże się ze zdolnościami wysiłkowymi?

Pytanie to pojawia się coraz częściej, zarówno w środowisku sportowców wyczynowych jak i amatorów. Odpowiedzi na to pytanie jest wiele, nieskończenie wiele, jak również wiele jest teorii, często wzajemnie wykluczających się. Skupmy się więc na podstawach.
Rodzaj oraz ilość przyjmowanych składników odżywczych, jak również odpowiedni czas ich spożycia wpływają na optymalizację efektów treningowych. Właściwa dieta umozliwa między innymi: wykształcenie masy i siły mięśniowej, wytrzymałości, generuje energię podczas wysiłku, zapobiega urazom mięśni, ścięgien, więzadeł, przyspiesza powysiłkową regenerację.
Zapotrzebowanie na składniki odżywcze oraz płyny u osób aktywnych fizycznie jest nawet kilkakrotnie większe w porównaniu z osobami prowadzącymi siedzący tryb życia. W doborze właściwego pokarmu należy zwrócić uwagę nie tylko na nasze upodobania kulinarne, które jak najbardziej powiny zostać zaspokojone, jak również na reakcje organizmu na poszczególne produkty, ich składniki, suplementy, jak również alergie oraz nietolerancje pokarmowe. Olbrzymie znaczenie ma także wrażliwośc organizmu na poziom glukozy we krwi, co warunkuje między innymi czas oraz ilość spożywanych węglowodanów.

Wymagana dla osiągnięcia pożądanych efektów, kaloryczność oraz procentowy udział poszczególnych składników w diecie wiąże się między innymi z: wiekiem, płcią, masą ciała, iloscią treningów, ich intensywnością oraz czasem trwania. Niekwestionowanym czynnikiem , który należy uwzględnić w planowaniu systemu odżywiania jest oczywiście cel treningu. Budowanie masy mięśniowej, „cieniowanie”, redukcja tkanki tłuszczowej, praca nad szybkością wymagają odmiennego podejścia żywieniowego. Nie ma więc wątpliwości, że dieta powinna stanowić część strategii treningowej! Pamiętajcie o tym przygotowując sobie przed i potreningowy posiłek.