Zakwaszenie organizmu

Zdrowy organizm to taki, w którym zachowana jest równowaga, określana jako homeostaza. Stan ten odnosi się do wszystkich procesów biochemicznych, a także stosunku substancji kwaśnych do zasadowych. Stężenie kwasów i zasad we krwi cechuje dość duża zmienność, na którą wpływają takie czynniki jak:

  • jakość spożywanych produktów
  • fermentacja jelitowa
  • praca narządów wewnętrznych
  • stres
  • ilość snu
  • intensywny wysiłek fizyczny
  • brak aktywności fizycznej

Prawidłowe pH krwi wynosi pomiędzy 7,35 a 7,45. pH o wartości 7 uznaje się za neutralne, poniżej 7 za kwaśne, a powyżej 7 za zasadowe. Kwaśny odczyn krwi świadczy o zakwaszeniu organizmu, tak zwanej kwasicy. Każdego dnia w naszym organizmie powstają kwasy będące produktami ubocznymi metabolizmu. Część tych substancji jest neutralizowana przez zasady, część transportowana do miejsc ich wydalania: płuc, nerek, skóry, jelit. W sytuacji gdy ilość kwasów jest bardzo duża procesy usuwania kwasów z organizmu są niewystarczające, co prowadzi do groźnej dla zdrowia sytuacji – magazynowania kwasów w tkankach i narządach. Największym magazynem kwasów w organizmie jest tkanka łączna. Jak sama nazwa wskazuje, jest to tkanka, która łączy inne tkanki, wypełnia przestrzenie pomiędzy narządami i komórkami. Jest to bardzo zróżnicowana struktura, w skład której wchodzą tkanki takie jak: tłuszczowa, kostna, chrzęstna, skóra, mięśnie.

Poniżej przedstawiam efekty, które mogą być wynikiem zbyt dużej ilości produktów kwasotwórczych w diecie oraz prowadzenia niehigienicznego trybu życia (zbyt mała ilość snu, stres, brak czasu na regenerację):

  • utrudniony transport tlenu przez krwinki czerwone
  • deformacja komórek pogarszająca pobieranie substancji odżywczych
  • problemy z oddychaniem (przyspieszenie oddechu) oraz przyspieszenie akcji serca będące wynikiem zbyt dużej ilości dwutlenku węgla we krwi
  • nadkwasota, zgaga, refluks, nadżerki,
  • nowotwory przewodu pokarmowego, wrzody dwunastnicy, zapalenie błony śluzowej żołądka
  • upośledzenie procesów trawienia i wchłaniania
  • przyspieszone procesy starzenia się, kolagen zawarty w skórze traci swoją elastyczność, skóra staje się wiotka, pomarszczona
  • zwiększona kruchość kości, osteoporoza
  • zmniejszenie elastyczności naczyń krwionośnych – problemy z zachowaniem odpowiedniego ciśnienia krwi, zaburzenia krążenia, zimne dłonie i stopy
  • obciążenie mięśnia sercowego objawiające się częstoskurczem, migotaniem przedsionków
  • stany zapalne i zwyrodnieniowe ścięgien oraz stawów będące wynikiem gromadzenia się kwasów w układzie kostno-stawowym
  • rozwój w organizmie bakterii, grzybów, pasożytów

Jakie mogą być objawy zakwaszenia organizmu:

  • zmęczenie, ociężałość fizyczna i umysłowa
  • pogorszenie stanu skóry (wypryski, zmniejszona elastyczność)
  • pogorszenie stanu włosów (matowość, łamliwość, wypadanie) oraz paznokci (kruchość)
  • problemy dotyczące układu pokarmowego (bóle żołądka, wzdęcia, zgaga, uczucie pełności, zaparcia, utrudnione trawienie)
  • bóle głowy
  • bóle i sztywność mięśni, stawów
  • męczliwość, przyspieszona akcja serca („zadyszka”) przy niewielkim wysiłku fizycznym
  • zmniejszona gęstość kości, nieadekwatna do wieku
  • podatność na infekcje
  • pojawienie się alergii

To tylko niektóre objawy, które możemy zaobserwować w przypadku gdy nasza równowaga kwasowo-zasadowa przesunięta jest w kierunku zwiększonej kwasowości.
Aby zrównoważyć ilość powstających kwasów musimy dostarczać wraz z pożywieniem odpowiednią ilość zasad lub produktów zasadotwórczych, które wiążąc się z kwasami powodują powstanie soli o odczynie obojętnym. Do czego jeszcze potrzebujemy zasad? Zasadowe pH jest niezbędne do prawidłowego przebiegu procesów trawienia zależnych od składu śliny, funkcjonowania wątroby, trzustki, woreczka żółciowego. Enzymy trawienne działające w obrębie tych części układu pokarmowego są aktywne tylko przy zasadowych wartościach pH.

Większość produktów, które spożywamy to produkty kwasotwórcze, zaliczamy do nich głównie białko zwierzęce (mięso, ryby, jajka, nabiał) oraz cukier, kawę i alkohol. Produkty roślinne, nawet te zawierające białko, są mniej kwasotwórcze w porównaniu z produktami pochodzenia zwierzęcego. Ich spożycie nie wymaga od organizmu uruchamiania rezerw związków mineralnych w celu przeprowadzenia procesów neutralizacji kwasów.

Produkty zasadotwórcze powinny stanowić podstawę diety. Odpowiedni stosunek produktów zasadotwórczych do kwasotwórczych to 4:1. Dotyczy to zarówno dzieci jak i dorosłych. W jaki sposób zapewnić dostarczenie odpowiedniej ilości zasad? Odpowiedź jest bardzo prosta. Jedz cztery, pięć porcji warzyw dziennie, oraz od dwóch do trzech porcji owoców. Jako porcję warzyw należy rozumieć jedną Twoją garść. Warzywa i owoce można także spożywać w postaci świeżych soków, warzywno-owocowych. Zasada ta jest bardzo ogólna, dotyczy osób zdrowych, w przypadku osób chorujących np. na cukrzycę, ilość oraz rodzaj owoców musi być odpowiednio dopasowana.